Introduktion

Velkommen til Roskilde Svømnings svømmeskole. Svømmeskolen er en stor og højt prioriteret del af svømmeklubben.

Formålet med svømmeskolen er at skabe glæde og tryghed ved vand for børn i alle aldre. Svømmeskolen har sit grundlag i Dansk svømmeunions Fire Grundlæggende Færdigheder1 – Elementskift, Vejrtrækning, Balance og Bevægelse – samt mange års erfaring hos vores instruktører. Vi fokuserer meget på læring gennem formålsbaseret leg, da erfaring viser, at det er her, børnene udvikler sig mest.

Roskilde Svømnings svømmeskolehold og -undervisning er udformet efter de lokale forhold. Derfor er der til svømmeskolen udarbejdet en række diplomer, som fungerer som en ydre motivationsfaktor for svømmerne, der kan se, hvad de har opnået.

Klik her for at læse mere om diplomerne www.roskilde-svoemning.dk/svoemmeskole-diplomer/

Når en svømmer har gennemført svømmeskolen, vil denne være en god og alsidig svømmer.

Svømmeskolen tilbyder følgende hold:

  • Mor/far barn (3-5 år)
  • Børn Vandtilvænning (4-7 år)
  • Børn Vandglade (4-7 år)
  • Børn Begynder 1 (5-7 år)
  • Børn Begynder 2 Fortsætter (5-7 år)
  • Børn Let Øvede (6-9 år)
  • Børn Øvede (8-11 år)
  • Børn Øvede Plus (6-10 år)
  • Ungdomshold (9 år +)
  • Havfruesvømning (7-15 år)
  • Voksen Vandtilvænning (16 år +)
  • Voksen Motion (18 år +)
  • Crawl Motion (18 år +)
  • Crawl Kurser (16 år +)
  • Undervandsrugby (16 år +)

Klik her for at læse mere om holdene www.roskilde-svoemning.klub-modul.dk

 

Roskilde Svømning

(2017)

 

1Forklaring af De Fire Grundlæggende Færdigheder

  • Elementskift: Der er tre primære elementer; det faste (kanten, bunden, store redskaber mm.), det flydende (vandet) og det luftige (i hop og hurtige afsæt fra kanten). I mange aktiviteter kan det ikke undgås, men det er godt at tænke ind på forskellige måder. Det er vigtigt at kunne i forbindelse med selvredning.
  • Vejrtrækning: Handler om kontrol over indånding, udånding og det at holde vejret. Det er vigtigt at beherske, da det ellers let kan give utryghed. Der skal øves rytme og timing af vejrtrækningen før det føles naturligt i bassinet.
  • Balance: Handler om at finde en ligevægtstilstand i mange forskellige positioner (udstrakt, sammenbøjet, lodret, vandret mm.). Der er både statisk (når svømmeren ligger stille) og dynamisk (når svømmeren skal være aktiv for at opretholde balancen) balance.
  • Bevægelse: Handler om forskellige måder at skabe fremdrift og rotation på. Det kan øves med fokus på hastighed, kraft og retning af kroppens bevægelser.